Co nabudí více, káva nebo čaj?

Všichni to určitě známe. Máme uzávěrku, zkoušku, musíme odevzdat práci nebo dokončit projekt, ale místo toho se nám zavírají oči a chce se nám spát. Nebo naopak musíme vstávat brzo ráno do práce nebo do školy a trvá nám věčnost, probrat se z ospalosti. Čím se v takové situaci nabudit k aktivitě a produktivnosti? Je lepší volit čaj, nebo kávu?

Silnější a kratší nebo slabší a delší efekt?

Čaj, zelený nebo černý, je vhodnější, pokud potřebujeme dlouhodobější výdrž. Nenabudí nás tolik, jako káva, ale zato jeho efekt vydrží mnohem déle. Nemusíme ho tedy vypít tolik, abychom zůstali aktivní delší dobu nebo vydrželi déle vzhůru. Není to tak silný nakopávač, ale vydrží nám dýl. Kofein z čaje se uvolňuje do těla pomaleji než ten z kávy, jeho účinky jsou tedy mírnější, ale zato dlouhodobější.

Káva nás nabudí víc a rychleji, ale efekt vydrží na kratší dobu. Je tedy vhodnější, pokud potřebujeme rychlý a okamžitý přísun energie, ale ne na moc dlouhou dobu. Káva nám zrychluje krevní oběh, tím nás nabuzuje, ale také se mnohem rychleji vstřebává a efekt mizí.

Čím to?

Tyto rozdílné efekty jsou jistě dané jiným chemickým složením každého z nápojů. Mnoho lidí se pře, že káva je mnohem víc nezdravá, než čaj. Pravdou je, že oba nápoje mají své hluboké historické kořeny v rozdílných kulturách. Někde se víc pije káva, jinde je rozšířenější pití čaje. V dnešní době už se tyto kultury míchají a my si tak můžeme vybírat.

Pravdou určitě je, že káva dehydratuje. Proto je přemíra kávy v našem životě nezdravá. Musíme počítat s tím, že čím víc za den vypijeme kávy, tím víc bychom měli vypít i jiných tekutin (vody, čaje, šťávy, džusu a podobně).

Je také vědecky prokázané, že při přemíře pití kávy se v člověku vyplavují hormony, které způsobují pocity stresu, napětí a úzkosti. Může také dráždit trávicí trakt. Pokud to přeženeme, může mít tedy káva v důsledku skoro opačný efekt, než kvůli čemu jí pijeme. Jeden či dva šálky kávy za den nám určitě neublíží, ale rozhodně není dobré to s kávou přehánět.

Čaj tyto efekty dehydratace a podráždění oproti kávě nemá. Naopak, obsahuje vonné složky, které nás uvolňují, proto se čaj a čajové lístky často používají při aromaterapiích. Navozuje tedy stav klidu, při kterém je mnohem snažší se soustředit a koncentrovat. Je také příznivý pro zažívání.

Co si tedy vybrat?

Pokud potřebujete rychle dokončit a odevzdat práci, není určitě od věci hodit do sebe šálek kávy, aby vás rychle nabudila a povzbudila. Káva je dokonce zdravá, pokud se pije v přiměřeném množství. Pokud ale hledáte variantu pro každodenní pití, například nápoj na ranní cestu do práce nebo do školy, čaj bude určitě zdravější a lepší variantou.