Káva a její vliv na zdraví

Káva je jeden z nejoblíbenějších teplých nápojů ve všech zemích. Mnozí kávu považují pouze jako teplý nápoj, který si dávají v kavárnách při setkání s přáteli nebo na návštěvě. Někteří využívají kávu jako vzpruhu, pokud cítí nedostatek energie, ale jsou i tací, kteří si nedokáží představit bez kávy ráno. 

Zamysleli jste se však někdy také nad pozitivními účinky kávy na naše zdraví? Ve většině případů uslyšíte, zejména od lidí, kteří kávě ani zdraví nerozumí, že káva škodí a kofein není zdravý. Nebojte, není tomu tak. 

Káva má také přínosy pro naše zdraví. Čtěte dále a dozvíte se více o vlivu kávy na zdraví.

Alzheimerova choroba

Dle jistých studií bylo dokázáno, že jeden šálek kávy denně může ovlivnit a zamezit výskytu Alzheimerovy choroby. 

Jeden šálek kávy obsahuje takové množství kofeinu, které chrání naše tělo před vlivem této choroby. Kofein obsažený v kávě může pomoci ochránit tělo a nervovou soustavu před Alzheimerovou chorobou.

Ochrana před cukrovkou

Dle studie, která byla prováděna v rozmezí let 1966 až 2009, bylo zjištěno, že ti, kteří pili tři až čtyři šálky kávy denně mají o 25 % nižší riziko výskytu cukrovky než ti, kteří pili méně jak dva šálky kávy za den. 

Nižší riziko mozkových mrtvic

Pro snížení rizika mozkové mrtvice stačí vypít alespoň jeden šálek kávy denně.

Jeden šálek kávy denně (při dlouhodobém pití) snižuje riziko mozkových mrtvic až o 30 %. 

A jak a díky čemu káva může pomáhat snižovat výskyt a riziko mozkové mrtvice? Káva má vliv na zlepšení účinnosti inzulínu, pozitivně ovlivňuje také srážlivost krve a funkci cév, ale také zde hrají roli antioxidanty, které kofein a káva obsahuje.

Ochrana proti vzniku srdečních arytmií

Dříve by jste se možná dočetli, že pro ochranu a zamezení vzniku srdeční arytmie je třeba kávu a kofein vyřadit. Dle nejnovějších studií však víme, že tomu tak není. 

Díky studii, která byla prováděna v San Francisku, bylo zjištěno, že ti, kteří pili tři až čtyři šálky kávy denně, snížili riziko s problémy se srdečním rytmem až o 18 %.

Je však důležité dodat, že vliv kofeinu a kávy na srdeční arytmii je stále zkoumán, a proto ani tato studie nemůže být směrodatná. Mnozí po kávě mají pocit rychlého srdečního tepu. Hraje zde také roli životní styl, strava, kouření a pohyb. 

Antioxidant

Jedna z předních výhod kávy je obsah antioxidantů.

Co to jsou antioxidanty, a proč jsou důležité pro naše zdraví? Pro zdraví je důležitá rovnováha mezi antioxidanty a volnými radikály. Volné radikály napadají zdravé buňky a škodí našemu zdraví. Oproti tomu antioxidanty „zneškodňují“ tyto volné radikály a chrání naše zdravé buňky. 

Volné radikály si tělo tvoří samo, ale přispívá k tomu například nedostatek pohybu, špatná strava, stres, kouření, znečištěné prostředí, apod. Antioxidanty doplňujeme do těla z kvalitních potravin, vitamínů a minerálů, ale také právě například díky kofeinu. 

Proto má také káva výrazný vliv na naše zdraví, právě díky antioxidantům. 

Kolik šálků kávy vypít?

Možná se teď ptáte, kolik tedy šálků kávy denně vypít, abyste podpořili své zdraví a nijak si neublížili. 

Důležité je především množství kofeinu. Každá káva obsahuje jiné množství kofeinu a zapomínat byste neměli ani jiné kofeinové nápoje jako jsou různé energetické nápoje, Coca coly, apod. 

Doporučené množství kofeinu za den u zdravého člověka je až 400 mg. 

Opět však záleží na tom, jak jste na kofein zvyklí. Také kojící ženy a děti by měly mít výrazně menší příjem kofeinu během dne.

Důležitý je také rozestup mezi jednotlivými šálky kávy. Pro tělo a zdraví je lepší dát si více káv během dne než tři kávy ihned za sebou. 

Počet mg kofeinu v jednotlivých kávách

A kolik mg obsahují jednotlivé kávy?

  • Instantní káva – 57 mg
  • Mocha Frapuccino – 70 mg
  • Šálek Espressa – 80 mg
  • Espresso machiato – 64 mg
  • Ristretto – 64 mg
  • Americano – 64 mg
  • Latte – 64 mg
  • Flat white – 128 mg