Proč je Starbucks ve světě tak populární?

Starbucks je hlavní součástí americké kultury. Velice často je to první zastávka pro lidi, než se vydají do práce nebo do školy. Pro mnohé z nás funguje také jako dočasná kancelář anebo, což má mnohem větší význam, jako hangout s přáteli či kolegy po práci. Starbucks je proslulý svou výbornou kávou, která je čerstvá a prostředím, které je příjemné.

Původ značky

Všechno to začalo v roce 1971, kdy tři přátelé z vysoké školy založili malý obchod s kávou, čajem a kořením poblíž seattleského trhu Pike Place. Byli to Jerry Baldwin – učitel angličtiny, Zev Siegl – učitel dějepisu a spisovatel Gordon Bowker. Zaměstnanci tehdy nosili jednoduché hnědé zástěry, stejného odstínu jako bylo původní logo sirény. Nyní známé jako mořská panna se dvěma ocasy, i když původní předloha zobrazuje holá prsa a břicho. Dnešní logo má zelené pozadí a je mnohem cudnější a stylizované do dnešní doby. Název společnosti byl vypůjčen od slova „Starbuck“, jedné z hlavních postav ze známé novely Moby-Dick. Ne proto, že by námořník měl nějakou spojitost s kávou nebo čajem, ale proto, že kolega jednoho ze zakladatelů si myslel, že slova začínající na „st“ vyzařovala silou.

Zpočátku Starbucks prodával především vysoce kvalitní kávová zrna a vybavení do restaurací a espresso barů, a to po dobu 14 let, kdy neprodávali žádnou vařenou kávu. Pouze vzorky zdarma, aby předvedli své zboží. V roce 1982 se obchod rozrostl o tři další pobočky. Zde figurují další jména. William Stiles byl na částečný úvazek úředník na Starbucks Capitol Hill (Seattle), který navštěvoval pobočky jen těsně před tím, než měl na obhlídku dorazit Howard Schultz, manažer, který nakonec koupil řetězec a změnil jeho směr. O rok později, Schultz cestoval do Itálie, kde byl oslněn popularitou espresso barů v Miláně. Zpět ve Spojených státech začal svůj vlastní řetězec espressa, v roce 1987 ale koupil Starbucks od původních majitelů, a předělal ho na síť kaváren, jak je známe. Lidé se tam mohli shromažďovat a popíjet kofeinové nápoje ve společné atmosféře.

Expanze a obraty

Do roku 1989 měl Starbucks 46 poboček v severozápadním Pacifiku a Středozápadě, sloužící k výběru z půl tuctu ručně presované kávy a espressa. Tehdy se zaměstnancům dostalo řádného ocenění a dostali zbrusu nový titul „baristy“ a k tomu zelené zástěry s novým logem, které je nám nyní známo, společně s bílými košilemi a černými motýlky. Starbucks vzešel na veřejnost v roce 1992. O dva roky později společnost koupila menšího bostonského konkurenta s názvem The Coffee Connection, čímž získala práva na prodej populárního frappuccina. V současné době existuje více než 15 000 Starbucks kaváren v USA a přes 31 000 po celém světě, na šesti kontinentech a v 79 zemích a teritoriích, které obslouží celkem asi 90 milionů zákazníků týdně.

Za rok 2019 statistiky ukazují obrat v hodnotě 26 510 000 000 Kč celosvětově, největší část samozřejmě tvoří Američané s podílem 16 650 000 000 Kč. Obrat pouze z vydaných nápojů činil 15 920 000 000 Kč. Co se týče celkového vedení v roce 2020 mezi restauracemi s rychlou obsluhou, tak se Starbucks vyšplhal na 2. místo, za McDonald ‘s, s obratem 47 800 000 000 Kč.

Proč je Starbucks vlastně tak populární?

Stále rostoucí popularita a zájem o tuto kávu je ovlivněn způsobem, jakým se Starbucks prezentuje. Je to luxusní káva, kterou si může dovolit každý, říká se. Starbucks se považuje za požitek a odměnu, kterou si můžete dopřát. Je mnohem jednodušší donutit se jít do práce v pondělí ráno, když si dopřejete své oblíbené latte na cestu. Mnoho studií ukázalo, že naše potěšení z potravin a nápojů, dokonce i naše vnímání toho, jak chutnají, je umocněno brandingem a chytrým balením. Obojí Starbucks plní na jedničku. Nemluvě o přístupu obsluhy, která je velmi přátelská a kávu vám připraví s láskou a úsměvem.